درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سبک زندگی دینی و آدرس religiouslifestyle.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. نويسندگان سبک زندگی دینی ﺣﻖ ﺭﻭﺯﻩ
ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣـﻖ ﺍﻟﺼﻮﻡ ﻓﺎﻥ ﺗﻌﻠﻢ ﺍﻧــﻪ ﺣﺠﺎﺏ ﺿﺮﺑﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯽ ﻟﺴﺎﻧﮏ ﻭ
ﺳﻤﻌﮏ ﻭ ﺑﺼﺮﮎ ﻭ ﻓﺮﺟﮏ ﻭ ﺑﻄﻨـﮏ ﻟﯿﺴﺘـﺮﮎ ﺑــﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﺎﺭ ؛ ﻭ ﻫﮑﺬﺍ
ﺟﺎﺀ ﻓﯽ ﺍﻟﺤـﺪﯾﺚ " ﺍﻟﺼﻮﻡ ﺟﻨــﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻨـﺎﺭ " ﻓﺈﻥ ﺳﮑﻨﺖ ﺍﻃﺮﺍﻓـﮏ
ﻓﯽ ﺣﺠﺒﺘﻬﺎ ﺭﺟـﻮﺕ ﺍﻥ ﺗﮑﻮﻥ ﻣﺤﺠﻮﺑـﺎ ﻭ ﺇﻥ ﺍﻧﺖ ﺗﺮﮐﺘﻬﺎ ﺗﻀﻄﺮﺏ
ﻓﯽ ﺣﺠﺎﺑﻬﺎ ﻭ ﺗﺮﻓﻊ ﺟﻨﺒﺎﺕ ﺍﻟﺤﺠﺎﺏ ﻓﺘﻄﻠﻊ ﺍﻟﯽ ﻣﺎ ﻟﯿﺲ ﻟﻬﺎ ﺑﺎﻟﻨﻈﺮﻩ
ﺍﻟـﺪﺍﻋﯿﻪ ﻟﻠﺸﻬﻮﻩ ﻭ ﺍﻟﻘﻮﻩ ﺍﻟﺨﺎﺭﺟﻪ ﻋﻦ ﺣﺪ ﺍﻟﺘﻘﯿﻪ ﻟﻠﻪ ﻟﻢ ﺗﺎﻣﻦ ﺍﻥ
ﺗﺨﺮﻕ ﺍﻟﺤﺠﺎﺏ ﻭ ﺗﺨﺮﺝ ﻣﻨــﻪ ﻭ ﻻ ﻗﻮﻩ ﺍﻻ ﺑﺎﻟﻠﻪ .
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﺭﻭﺯﻩ ﭘﺲ ﺑﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﺠﺎﺑﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ
ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﯿﻦ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﮔـﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﻋﻮﺭﺕ ﻭ ﺷﮑﻢ ﺗﻮ ﻭ ﺁﺗﺶ ﺟﻬﻨﻢ
ﺁﻭﯾﺨﺘـﻪ ﺍﺳﺖ ؛ ﺗﺎ ﺗﺮﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺣﻔــﻆ ﻧﻤﺎﯾﺪ ؛ ﭼﻨﺎﭼﻪ ﺍﺯ
ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳــﻮﻝ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺍﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ "
ﺭﻭﺯﻩ ﺳﭙﺮﯼ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺗﺶ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺳﺖ " ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺍﻋﻀﺎ ﻭﺟﻮﺍﺭﺣﺖ
ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺠﺎﺏ ﭘﻮﺷﺎﻧﯿﺪﯼ ﺍﻣﯿﺪ ﻭﺍﺭ ﺑﺎﺵ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﯿﺰ
ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺑﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺍﮔـﺮ ﺍﻋﻀﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﻣﻄﻠﻖ ﺍﻟﻌﻨﺎﻥ ﻭ ﺁﺯﺍﺩ
ﮔﺰﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﮑﺮﺩﯼ ﯾﺎ ﺁﻧﺮﺍ ﮐﺎﻣﻼ ﺭﻋﺎﯾﺖ
ﻧﮑﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺪﯼ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻋﻀﺎﯾﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺗﺠﺎﻭﺯ
ﮐﺮﺩﯼ؛ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﺎﯼ ﺷﻬﻮﺕ ﺍﻧﮕﯿـﺰ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧـﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ
ﺍﻭ ؛ ﭘﺲ ﺩﺭﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ؛ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﻩ ﺷﺪﻥ ﺣﺠﺎﺏ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ
ﺍﻣﺎﻥ ﻣﺒﺎﺵ ﻭ ﻫﯿﭻ ﻗﻮﺗﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﻗﻮﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ . شنبه 8 آذر 1393برچسب:, :: 16:17 :: نويسنده : موسوی
-10 ﺣﻖ ﻧﻤﺎﺯ .
ﻓﺎﻣﺎ ﺣﻖ ﺍﻟﺼﻼﻩ ﻓﺎﻥ ﺗﻌﻠﻢ ﺍﻧﻬﺎ ﻭﻓﺎﺩﻩ ﺇﻟﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻧﮏ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻬﺎ ﺑﯿﻦ
ﯾﺪﯼ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﺈﺫﺍ ﻋﻠﻤﺖ ﺫﻟﮏ ﮐﻨﺖ ﺧﻠﯿﻘﺎ ﺍﻥ ﺗﻘﻮﻡ ﻓﯿﻬﺎ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻟﺬﻟﯿـﻞ ؛
ﺍﻟﺮﺍﻏـﺐ ؛ ﺍﻟﺮﺍﻫـﺐ ؛ ﺍﻟﺨﺎﺋـﻒ ؛ ﺍﻟﺮﺍﺟﯽ ؛ ﺍﻟﻤﺴﮑﯿﻦ ؛ ﺍﻟﻤﺘﻀﺮﻉ ؛
ﺍﻟﻤﻌﻈـﻢ ﻣـﻦ ﻗﺎﻡ ﺑﯿﻦ ﯾﺪﯾــــﻪ ﺑﺎﻟﺴﮑﻮﻥ ﻭﺍﻹﻃﺮﺍﻕ ؛ ﻭ ﺧﺸــﻮﻉ
ﺍﻻﻃﺮﺍﻑ ﻭ ﻟﯿﻦ ﺍﻟﺠﻨﺎﺡ ؛ ﻭ ﺣﺴﻦ ﺍﻟﻤﻨﺎﺟﺎﻩ ﻟﻪ ﻓﯽ ﻧﻔﺴﻪ ﻭ ﺍﻟﻄﻠﺐ
ﺇﻟﯿﻪ ﻓﯽ ﻓﮑﺎﮎ ﺭﻗﺒﺘﮏ ﺍﻟﺘﯽ ﺍﺣﺎﻃﺖ ﺑﻪ ﺧﻄﯿﺌﺘﮏ ﻭ ﺍﺳﺘﻬﻠﮑﺘﻬﺎ
ﺫﻧﻮﺑﮏ ؛ ﻭ ﻻ ﻗﻮﻩ ﺍﻻ ﺑﺎﻟﻠﻪ .
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣـﻖ ﻧﻤـﺎﺯ ﭘﺲ ﺑـﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮﺧـﺪﺍﻭﻧـﺪ
ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗـﻮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﯼ ؛ ﭘﺲ
ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺷﺪﯼ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ
ﺣﺎﺿﺮﺷﻮﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻀﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺒﺪ ﺫﻟﯿﻠﯽ ﮐﻪ ﺭﻏﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻘﺮﺏ
ﻭﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ (ﺑﻪ ﺳﺒﺐ
ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺖ ) ﻫﺮﺍﺱ ﺩﺍﺭﯼ ﺑــﻪ ﻟﻄﻒ ﻭ ﮐﺮﻡ ﺍﻭ ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﺑﺎﺵ ﻭ
ﺑﺎﻣﺴﮑﻨﺖ ﻭ ﺑﯿﭽﺎﺭﮔﯽ ﺑﻪ ﺗﻀﺮﻉ ﻭ ﺯﺍﺭﯼ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺤﻀـﺮ
ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺪﺍﻥ ؛ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﺑـﻪ ﻣﻌﺒـﻮﺩ
ﺍﻧﺲ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺑﯿﭽﺎﺭﮔﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺁﺯﺍﺩﯾﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ
ﺁﺗﺶ ﺗﻤﻨﺎ ﮐﻦ ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺧﻄﺎﻫﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻨﺪ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ
ﺑﺴﻮﯼ ﻫﻼﮐﺖ ﻭ ﻧﯿﺴﺘﯽ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ؛ ﻭ ﻗـﻮﺗﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺑـﻪ ﻗﻮﺕ
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ .
-11 شنبه 8 آذر 1393برچسب:, :: 16:16 :: نويسنده : موسوی
-9 ﺣﻖ ﻋﻮﺭﺕ .
ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﻓﺮﺟـﮏ ﻓﺤﻔﻈـﻪ ﻣﻤﺎ ﻻﯾﺤـﻞ ﻟﮏ ﻭ ﺍﻻﺳﺘﻌﺎﻧـﻪ ﻋﻠﯿـﻪ ﺑﻐﺾ
ﺍﻟﺒﺼـﺮ ؛ ﻓﺎﻧﻪ ﻣـﻦ ﺍﻋﻮﻥ ﺍﻻﻋﻮﺍﻥ ﻭ ﮐﺜﺮﻩ ﺫﮐـﺮ ﺍﻟﻤـﻮﺕ ﻭ ﺍﻟﺘﻬـﺪﺩ
ﻟﻨﻔﺴـﮏ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﺘﺨﻮﯾﻒ ﻟﻬﺎ ﺑـﻪ ﻭ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﺼﻤﻪ ﻭ ﺍﻟﺘﺎﯾﯿﺪ ﻭ ﻻﺣﻮﻝ
ﻭ ﻻﻗﻮﻩ ﺍﻻ ﺑﻪ .
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﻋﻮﺭﺕ ؛ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ
ﺁﻧﮑﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺣـﺮﺍﻡ ﺣﻔﻈﺶ ﻧﻤﺎﺋﯽ ؛ﭼﺸﻤﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ
ﮐﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﺮﮒ
ﺑﺎﺵ ﻭ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﻦ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺘﺮﺳﺎﻥ ﻭ
ﺩﺳـﺖ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﺎﻟﻖ ﺑﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻠﻨﺪ ﻧﻤﺎ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻃﻠﺐ ﮐﻤﮏ ﮐﻦ
ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﺣﻮﻝ ﻭ ﻗﻮﻩﺀ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺣﻮﻝ ﻭ ﻗﻮﻩﺀ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ .
ﺣﻘﻮﻕ ﺍﻓﻌﺎﻝ شنبه 8 آذر 1393برچسب:, :: 16:15 :: نويسنده : موسوی
-8 ﺣﻖ ﺷﮑﻢ .
ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﺑﻄﻨﮏ ﻓﺎﻥ ﻻﺗﺠﻌﻠﻪ ﻭﻋﺎﺀ ﻟﻘﻠﯿﻞ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﻭ ﻻ ﻟﮑﺜﯿﺮ ﻭ
ﺍﻥ ﺗـﻘـﺘﺼﺪ ﻟـﻪ ﻓـﯽ ﺍﻟﺤﻼﻝ ﻭ ﻻﺗﺨﺮﺟﻪ ﻣﻦ ﺣﺪ ﺍﻟﺘﻘﻮﯾﻪ ﺍﻟﯽ ﺣﺪ
ﺍﻟﺘﻬﻮﯾﻦ ﻭ ﺫﻫﺎﺏ ﺍﻟﻤﺮﻭﻩ ﻭ ﺿﺒﻄﻪ ﺍﺫﺍ ﻫــﻢ ﺑﺎﻟﺠﻮﻉ ﻭﺍﻟﻈﻤﺎ ﻓﺎﻥ ﺍﻟﺸﺒﻊ
ﺍﻟﻤﻨﺘﻬﯽ ﺑﺼﺎﺣﺒﻪ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﺘﺨﻢ ﻣﮑﺴﻠﻪ ﻭ ﻣﺜﺒﻄﻪ ﻭ ﻣﻘﻄﻌﻪ ﻋﻦ ﮐﻞ ﺑﺮّ ﻭ
ﮐﺮﻡ ﻭ ﺇﻥ ﺍﻟﺮﯼ ﺍﻟﻤﻨﺘﻬﯽ ﺑﺼﺎﺣﺒﻪ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﺴﮑﺮ ﻣﺴﺨﻔـﻪ ﻭ ﻣﺠﻬﻠــﻪ ﻭ
ﻣﺬﻫﺒـــﻪ ﻟﻠﻤﺮﻭﻩ .
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣﻘﯿﮑﻪ ﺷﮑﻤﺖ ﺑﺮﺗﻮﺩﺍﺭﺩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻇﺮﻓﯽ
ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻥ ﺣـﺮﺍﻡ ﭼﻪ ﮐﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺯﯾﺎﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﮑﻦ ؛ ﺑﻠﮑﻪ
ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﻫﺎﯼ ﺣﻼﻝ ﻧﯿﺰ ﺣـﺪ ﺍﻋﺘـﺪﺍﻝ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻼ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻦ
ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺍﮎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻦ ﻭ ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﺑﻔﮑﺮ ﭘﺮ ﮐﺮﺩﻥ
ﺷﮑـﻢ ﺧﻮﺩﺕ ﺗﺎ ﺣﻠﻘﻮﻡ ﻭ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﺒﺎﺵ ﻭ ﻣﺮﻭﺕ ﻭ
ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻦ .
ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪﺀ ﭘﺮﺧﻮﺭﯼ ﺗﻨﺒﻠﯽ ﻭ ﮐﺴﺎﻟﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﺍ ﺍﺯ ﺧﯿﺮ ﻭ
ﺻﻼﺡ ﻭ ﻧﯿﮑﻮﺋﯽ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺻﺎﻟﺤﻪ ﺑﺎﺯ ﻣﯿﺪﺍﺭﺩ ؛ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ
ﻧﺘﯿﺠﻪﺀ ﺯﯾﺎﺩﻩ ﺭﻭﯼ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﯿﺪﻥ ﻣﺎﯾﻌﺎﺕ ﻧﯿﺰ ﺳﺨﺎﻓـﺖ ﻭ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﻭ
ﺑﯽ ﻋﻘﻠﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .
شنبه 8 آذر 1393برچسب:, :: 16:14 :: نويسنده : موسوی
ﺣﻖ ﺩﺳﺖ
ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣــﻖ ﯾــﺪﮎ ﻓﺎﻥ ﻻﺗﺒﺴﻄﻬـﺎ ﺇﻟﯽ ﻣﺎﻻﯾﺤــﻞ ﻟﮏ ﻓﺘﻨﺎﻝ ﺑﻤﺎ
ﺗﺒﺴﻄﻬﺎ ﺇﻟﯿﻪ ﻣــﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻘﻮﺑﻪ ﻓﯽ ﺍﻵﺟﻞ ﻭ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺑﻠﺴﺎﻥ ﺍﻟﻼﺋﻤﻪ
ﻓﯽ ﺍﻟﻌﺎﺟﻞ ؛ ﻭ ﻻﺗﻘﺒﻀﻬﺎ ﻣﻤﺎ ﺍﻓﺘــﺮﺽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻬﺎ؛ ﻭ ﻟﮑﻦ ﺗﻮﻗﺮﻫﺎ
ﺑﻘﺒﻀﻬﺎ ﻋـــﻦ ﮐﺜﯿﺮ ﻣﻤﺎ ﻻﯾﺤﻞ ﻟﻬﺎ ﻭ ﺑﺴﻄﻬﺎ ﺍﻟﯽ ﮐﺜﯿـﺮ ﻣﻤﺎ ﻟﯿﺲ ﻋﻠﯿﻬﺎ؛
ﻓﺎﺫﺍ ﻫﯽ ﻗﺪ ﻋﻘﻠﺖ ﻭ ﺷﺮﻓﺖ ﻓﯽ ﺍﻟﻌﺎﺟﻞ ﻭﺟﺐ ﻟﻬﺎ ﺣﺴﻦ ﺍﻟﺜﻮﺍﺏ
ﻓﯽ ﺍﻻﺟﻞ
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﺩﺳﺖ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺣﺮﺍﻡ ﺩﺭﺍﺯ ﻧﺸﻮﺩ
ﺯﯾﺮﺍ ﺳﺒﺐ ﻋﻘﻮﺑـﺖ ﻭ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﻣﻼﻣﺖ ﻭ
ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ؛ ﻭ ﺩﺳﺘﻬﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﻣﻨﻊ ﻧﮑﻨﯽ ﺍﺯ
ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﺀ
ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﻣﺸﺮﻭﻉ ؛ ﺩﺳﺘﻬﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﻣﻮﻗﺮ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﻤﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﺎﻥ ﮐــﻪ
ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﯿﺰﻫﺎﯼ ﮐﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﺩﻭﺭﺵ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺪﺳﺖ
ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻣﻔﯿﺪ ﺍﺳـﺖ ﺑﺎﺯ ﻭﺁﺯﺍﺩﺵ ﮔﺰﺍﺭﯼ ؛ ﭘﺲ ﺩﺭﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﭘـﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﺍﺟﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ
ﺁﺧﺮﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﮔﺮﻓﺖ .
-8 شنبه 8 آذر 1393برچسب:, :: 16:13 :: نويسنده : موسوی
-6 ﺣﻖ ﭘﺎ
ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣــﻖ ﺭﺟﻠﯿﮏ ﻓﺎﻥ ﻻﺗﻤﺸﯽ ﺑﻬﻤﺎ ﺇﻟﯽ ﻣﺎ ﻻﯾﺤــﻞ ﻟــﮏ ﻭ
ﻻﺗﺠﻌﻠﻬﻤــﺎ ﻣﻄﯿﺘﮏ ﻓﯽ ﺍﻟﻄﺮﯾﻖ ﺍﻟﻤﺴﺘﺨﻔﻪ ﺑﺎﻫﻠﻬﺎ ﻓﯿﻬﺎ ﻓﺈﻧﻬﺎ ﺣﺎﻣﻠﺘﮏ
ﻭ ﺳﺎﻟﮑﻪ ﺑﮏ ﻣﺴﻠﮏ ﺍﻟﺪﯾـﻦ ﻭ ﺍﻟﺴﺒــﻖ ﻟﮏ ﻭ ﻻﻗﻮﻩ ‘ ﻻ ﺑﺎﻟﻠﻪ .
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﭘﺎﻫﺎﯾﺖ ﺑﺮﺗﻮ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺍﯼ
ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﮑﻨﯽ ﻭ ﭘﺎ ﺭﺍ ﻣﺮﮐﺐ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﯽ
ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﺳﺘﺨﻔﺎﻑ ﻭ ﺯﺑﻮﻧﯽ ﺗﻮ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﯽ ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ
ﺩﻭﭘﺎ ﺗﺮﺍ ﺣﻤﻞ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺳﯿﺮ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺳﺒﻘﺖ
ﮔﺮﻓﺘـﻦ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻗﻮﺗﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﻗﻮﺕ ﭘﺮﻭﺭ ﺩﮔﺎﺭ . شنبه 8 آذر 1393برچسب:, :: 16:11 :: نويسنده : موسوی
-5 ﺣﻖ ﭼﺸﻢ .
ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﺑﺼﺮﮎ ﻓﻐﻀﻪ ﻋﻤﺎ ﻻ ﯾﺤﻞ ﻟﮏ ﻭ ﺗﺮﮎ ﺍﺑﺘﺬﺍﻟﻪ ﺇﻻ ﻟﻤﻮﺿﻊ
ﻋﺒﺮﻩ ﺗﺴﺘﻘﺒﻞ ﺑﻬــﺎ ﺑﺼﺮﺍ ﺍﻭ ﺗﺴﺘﻔﯿﺪ ﺑﻬﺎ ﻋﻠﻤﺎ ﻓﺈﻥ ﺍﻟﺒﺼﺮ ﺑﺎﺏ ﺍﻹﻋﺘﺒﺎﺭ
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﭼﺸﻤﺖ ﺑﺮﺗﻮ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﯽ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﺯ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﻥ ﺁﻥ ﻣﻨﻊ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﯿﺠﻬﺖ ﺑﻬﺮ ﻃﺮﻑ ﻭ ﻫﺮ
ﭼﯿﺰ ﻧﻈﺮ ﻧﮑﻨﯽ ؛ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﺋﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺟـﺐ ﭘﻨﺪ ﻭ ﻋﺒﺮﺗﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ
ﺳﺒﺐ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﻭ ﺑﯿﺪﺍﺭﯼ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﯾﺎ ﻋﻠﻤﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﺯﯾﺮﺍ
ﭼﺸﻢ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩﺀ ﭘﻨﺪ ﻭ ﻋﺒﺮﺕ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺳﺖ . شنبه 8 آذر 1393برچسب:, :: 16:11 :: نويسنده : موسوی
-3 ﺣﻖ ﺯﺑﺎﻥ .
ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣـﻖ ﺍﻟﻠﺴﺎﻥ ﻓﺎﮐـﺮﺍﻣﻪ ﻋـﻦ ﺍﻟﺨﻨﯽ ﻭ ﺗﻌﻮﯾـﺪﻩ ﻋﻠﯽ ﺍﻟﺨﯿـﺮ ﻭ
ﺣﻤﻠﻪ ﻋﻠﯽ ﺍﻻﺩﺏ ﻭ ﺍﺟﻤﺎﻣﻪ ﺇﻻ ﻟﻤﻮﺿﻊ ﺍﻟﺤﺎﺟﻪ ﻭ ﺍﻟﻤﻨﻔﻌﻪ ﻟﻠﺪﯾﻦ ﻭ
ﺍﻟﺪﻧﯿﺎ ﻭ ﺍﻋﻔﺎﺋـﻪ ﻋـﻦ ﺍﻟﻔﻀـﻮﻝ ﺍﻟﺸﻨﻌﻪ ﺍﻟﻘﻠﯿﻠﻪ ﺍﻟﻔﺎﺋﺪﻩ ﺍﻟﺘﯽ ﻻ ﯾﻮﻣﻦ
ﺿﺮﺭﻫﺎ ﻣﻊ ﻗﻠﻪ ﻋﺎﺋﺪﺗﻬﺎ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻟﻌﻘﻞ ﻭ ﺍﻟﺪﻟﯿﻞ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺗﺰﯾﻦ
ﺍﻟﻌﺎﻗﻞ ﺑﻌﻘﻠﻪ ﺣﺴﻦ ﺳﯿﺮﺗﻪ ﻓﯽ ﻟﺴﺎﻧﻪ ﻭ ﻻ ﻗﻮﻩ ﺍﻻ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻠﯽ
ﺍﻟﻌﻈﯿﻢ .
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻓﺤﺸﺎ ﻭ ﻣﻨﮑﺮﺍﺕ ﺩﻭﺭﺵ
ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘـﻦ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻧﺎﻓﻊ ﻋﺎﺩﺗﺶ ﺩﻫﯽ ﻭ ﻭﺍﺩﺍﺭﺵ
ﮐﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺩﺏ ﻭﺧﻮﺏ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﯾﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺯﯾﺎﺩ ﮔﻔﺘﻦ ﻭ ﺑﯿﺨﻮﺩ
ﭼﺮﺧﯿﺪﻥ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻨﻌﺶ ﻧﻤﺎﺋﯽ ﺗﺎ ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ
ﺟﺎﺋﯽ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﮑﻠﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﻔﻌﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪ
ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﮕﺰﺍﺭﯼ ﺳﺨﻨﯽ ﮐﻪ ﻓﺎﺋﺪﻩ ﻭ ﻧﻔﻌﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺟﺰ ﺿﺮﺭ ﻭ ﺯﯾﺎﻥ
ﺣﺎﺻﻠﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﺘﺼﻮﺭ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻥ ﺗﻮ ﺧﺎﺭﺝ ﺷــﻮﺩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ
ﻋﻘﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﺑﺮ ﻣﻀﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺑﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺩﻻﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ
ﺯﯾﻨﺖ ﻋﺎﻗﻞ ﺑﻪ ﻋﻘﻠﺶ ﺩﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺣﻮﻝ ﻭ ﻗﻮﻩ ﺍﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺣﻮﻝ ﻭ ﻗﻮﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺰﺭﮒ .
شنبه 8 آذر 1393برچسب:, :: 16:9 :: نويسنده : موسوی
-2 ﺣﻖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺧﻮﺩﺵ
ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﻧﻔﺴﮏ ﻋﻠﯿﮏ ﻓﺎﻥ ﺗﺴﺘﻮﻓﯿﻬﺎ ﻓﯽ ﻃﺎﻋـﻪ ﺍﻟﻠﻪ ؛ ﻓﺘـﻮﺩﯼ ﺍﻟﯽ
ﻟﺴﺎﻧـﮏ ﺣﻘـﻪ ﻭ ﺍﻟﯽ ﺳﻤﻌﮏ ﺣﻘﻪ ﻭ ﺍﻟﯽ ﺑﺼﺮﮎ ﺣﻘﻪ ﻭ ﺍﻟﯽ ﯾﺪﮎ ﺣﻘﻬﺎ
ﻭ ﺍﻟـﯽ ﺭﺟﻠﮏ ﺣﻘﻬـﺎ ﻭ ﺍﻟﯽ ﺑﻄﻨـﮏ ﺣﻘﻪ ﻭ ﺍﻟﯽ ﻓﺮﺟﮏ ﺣﻘﻪ ﻭ ﺗﺴﺘﻌﯿﻦ
ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻋﻠﯽ ﺫﻟﮏ .
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﻣﺎ ﺣﻖ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺕ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﻮﻩ ﻭ ﻧﯿﺮﻭﯼ
ﺧﺪﺍﺩﺍﺩﯾﺖ ؛ ﺍﺳﺘﻔـﺎﺩﻩ ﮐﻨﯽ ﻭ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﻃﺎﻋﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ
ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯽ ؛ ﭘﺲ ﺍﺩﺍ ﻧﻤﺎﺋﯽ ﺣﻖ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻭ ﺣـﻖ ﮔﻮﺷﺖ ﺭﺍ ﻭﺣﻖ
ﭼﺸﻤﺖ ﺭﺍ ﻭ ﺣﻖ ﺩﺳﺘﺖ ﺭﺍ ﻭﺣﻖ ﭘﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﻭ ﺣﻖ ﺷﮑﻤﺖ ﺭﺍ ﻭ ﺣﻖ
ﻋﻮﺭﺗﺖ ﺭﺍ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﮐﻤﮏ ﺑﺨﻮﺍﻫﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ
ﺍﺗﮑﺎﺀ ﮐﻨﯽ .
ﺣﻘﻮﻕ ﺍﻋﻀﺎ
-1 ﺣﻖ ﺍﻟﻠﻪ
ﻓﺎﻣﺎ ﺣﻖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻻﮐﺒﺮ ﻓﺎﻧﮏ ﺗﻌﺒﺪﻩ ﻻ ﺗﺸﺮﮎ ﺑﻪ ﺷﯿﺌﺎ ؛ ﻓـﺎﺫﺍ ﻓﻌﻠﺖ
ﺫﻟﮏ ﺑﺎﺧﻼﺹ ﺟﻌــﻞ ﻟﮏ ﻋﻠﯽ ﻧﻔﺴﻪ ﺍﻥ ﯾﮑﻔﯿﮏ ﺍﻣﺮ ﺍﻟﺪﻧﯿﺎ ﻭ ﺍﻻﺧﺮﻩ ﻭ
ﯾﺤﻔﻆ ﻟﮏ ﻣﺎ ﺗﺤﺐ ﻣﻨﻬﺎ .
ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﭘﺲ ﺣﻖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺣـﻖ ﺍﺳﺖ ؛ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻥ ﺗﻮ
ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﯽ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺷﺮﮎ ﻧﻮﺭﺯﯼ ؛
ﭘﺲ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺨﻠﺺ ﺍﻭ ﺷﺪﯼ ؛ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ
ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺗﺮﺍ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ
ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯿﺪﺍﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﯾﺪ .
شنبه 8 آذر 1393برچسب:امام سجاد,زندگی دینی,حق,حق الله,حقوق خدا در مورد انسان, :: 15:38 :: نويسنده : موسوی
صفحه قبل 1 صفحه بعد |